Het niet alleen morgen beter doen dan vandaag, maar dit principe ook op lange termijn volhouden…Zo zou je het woord ‘toekomstbestendigheid’ kunnen formuleren. Omdat IT tegenwoordig de enabler is van elke bedrijfsstrategie is het goed om daar eens wat langer bij stil te staan. Deze checklist, met 7 punten om onder de loep te nemen, geeft alvast richting:
IT moet in dienst staan van de mens en niet andersom. Hoe eenvoudiger medewerkers kunnen werken, hoe meer tijd ze overhouden om zichzelf te ontwikkelen. Soms blijkt dat samenwerken voor medewerkers te complex is gemaakt. We gaan er bij punt 7 wat dieper op in.
Voor een zekere toekomst heb je tevreden klanten nodig. Onderzoek daarom de manier waarop je met klanten communiceert en of ze daar tevreden over zijn. Een toekomstbestendige IT zorgt ervoor dat er op elk gewenst moment contact en uitwisseling mogelijk is en er op tijd antwoorden worden gegeven. Zowel door de gebruikers als de systemen.
Dit gaat vooral over flexibiliteit. Bij toename of afname van medewerkers zijn digitale oplossingen snel en probleemloos beschikbaar. Bovendien bewegen de bijbehorende kosten ook vaak naar rato mee. In verouderde IT omgevingen zie je nog wel eens de starheid terug, onder andere met langdurige contracten. Bovendien wordt er vaak betaald voor IT functionaliteiten die al geruime tijd niet meer worden gebruikt of up-to-date zijn.
Een toekomstbestendige IT zorgt vooral ook preventief dat er iets tegen cyberaanvallen gedaan wordt. Niet achteraf als het al te laat is. Ook kan zakelijk- en privégebruik makkelijker van elkaar gescheiden worden. Lees desgewenst meer over dit onderwerp in deze blog.
De berg aan data wordt in de toekomst alleen maar groter. Daarom betekent toekomstbestendig dat datagegevens zo uniek mogelijk opgeslagen worden: zo min mogelijk duplicaten, zodat veiligheid gewaarborgd wordt en er ook onnodige kosten van data opslag worden voorkomen. Lukt dat nu voldoende?
Toekomstbestendige IT neemt je veel van het onderhoud uit handen. De provider of leverancier voorziet namelijk tijdig en slim in updates. Dat betekent dat collega’s altijd met de laatst uitgebrachte functionaliteiten werken. In feite is het datgene wat al geruime tijd binnen allerlei SaaS applicaties plaatsvindt.
Tot slot een punt wat zeker met de toekomst heeft te maken maar vooral ook met de huidige actualiteit. Bij veel bedrijven is op dit moment sprake van arbeidskrapte. Het wordt alleen maar erger in de toekomst: de krapte neemt ook toe door de vergrijzing. Dat betekent dat er meer gedaan moet worden met hetzelfde aantal mensen, maar vooral dat er tijd vrijgemaakt moet kunnen worden.
En dat kan! Door repeterende of routinematige handelingen te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch versturen van triggers of het automatisch opslaan van emailberichten in het juiste klantendossier. Daar hoeft geen mensenhand aan te pas te komen en zorgt voor extra productiviteit en gebruikersgemak.
Wedden dat je het morgen al beter kunt doen dan vandaag? De toekomst is nu…
Meer weten over ICT, neem gerust contact met ons op.
© Kemker ICT Groep | Privacyverklaring | Cookieverklaring | Wijzig uw cookievoorkeuren | Algemene voorwaarden | Hulp op afstand | ICT vacatures